Jorden och alla andra planter i vårt solsystem kretsar runt solen, men eftersom Mars bana ligger utanför jordens så tar det lite längre tid för Mars att ta sig ett varv runt solen, faktiskt närmare två år. Det medför att Mars ibland blir förbiåkt av jorden. Om man står på jorden och tittar mot Mars med stjärnhimlen som bakgrund, så ser det ut som att Mars vänder och rör sig baklänges. Man säger därför att Mars har en skenbar retrograd rörelse.
Hur det kan bli så här undersökte vi med hjälp av en geometrisk metod för att dela upp jordens bana runt solen i 12 lika delar. Med hjälp av metoden kunde vi beräkna var jorden befinner sig i början av varje månad. Sedan skulle vi studera Mars bana från jorden.
För att kunna rita upp modellen gick vi ut på fotbollsplanen och la en fotboll i mitten som fick föreställa solen. Sedan ritade vi upp en cirkulär bana runt om solen med hjälp av en pinne i vilken vi fäste ett långt snöre. Pinnen hölls vid solens mittpunkt och därefter ritade vi ut en cirkel med radien 3,3 meter, med hjälp av en pinne vid snörets andra ände. Vi ritade även ut Mars bana på samma sätt fast nu med en radie på 5m. Därefter var det dags att dela in jordens bana i tolv delar genom att rita ut ytterligare cirklar i tre olika steg. Det gällde att hålla tungan rätt i mun och studera instruktionerna noga.
När vi väl hade lyckats dela upp cirkeln i tolv delar märkte vi ut jordens tänkta position i början av varje månad. Sedan var det dags att fundera över hur långt Mars hade hunnit under samma tid.
Mars hinner ungefär 80% av jordens sträcka varje månad. En elev fick måtta hur lång sträcka jorden flyttat sig mellan januari och februari genom stega upp avståndet. Sedan räknade vi ut vad 80% av fotstegen motsvarade och måttade upp stegen på Mars omloppsbana. Samma procedur följde för de påföljande månaderna.
Slutligen fick en elev ställa sig på jordens plats och en annan på Mars plats vid början av varje månad. Jorden tittade mot Mars och försökte se hur “stjärnhimlen” bakom Mars såg ut, dvs vår skolgård lite längre bort.
Undersökningen var ganska komplicerad, instruktionerna svåra att följa och det tog sin tid innan vi fick allt på plats. Det blev lite stressigt i slutet att hinna med allt och det var också lite svårt att se och jämföra bakgrunden i de olika positionerna. Vi försökte så gott vi kunde och eleverna jobbade på med stort tålamod, även om resultatet inte blev helt tydligt.