Vilken härlig vecka det har varit, fylld av energi i klassrummet! Idag ledde visserligen energin till att det blev ganska högljutt och pratigt, men jag tror att ett mastigt matteprov som följdes av en praktisk gruppuppgift under NO-lektionen, samt fint väder och intensivt kulspelande under rasterna bidrog lite till det hela också (och så var det ju fredag förstås)!
Vi har under veckan fått äran att avsmaka två olika bakverk, som några elever själva hittat på receptet till. Klassen är med i tävlingen ”Grönskaksmålet” och i en av utmaningarna finns en receptdel, där utmaningen går ut på att man ska uppfinna egna recept som kan få barn och ungdomar att få i sig mer grönsaker. Jag kollade i klassen om det var några som hade lust att testa att göra något hemma och det var det! Redan dagen efter kom den första eleven hit med otroligt goda morotsgömmor som vi fick smaka. Han hade dessutom skrivit ner sitt recept med hjälp av en hederlig gammal skrivmaskin. Imponerande! Idag kom två andra elever med supergoda spenatmuffins och en väldigt fin och tydlig handskriven instruktion. På engelsklektionen passade vi på att försöka översätta receptet till engelska också, eftersom vi just arbetat med det. Jag vet att fler är på gång att testa andra recept hemma. Fotografera gärna under tiden, så kan vi ladda upp bilderna på grönsaksmålet också. Det behöver inte vara bakverk utan kan vara maträtter också där man kanske smyger in lite extra grönsaker.
Idag har eleverna tagit med sina NU-pärmar hem inför utvecklingssamtalen. Titta igenom pärmen för att få en bättre uppfattning om vad vi arbetat med och hur de olika momenten gått. Skriv datum och en signatur på pappret som ska sitta längst fram i pärmen. Om pappret saknas får ni signera på pärmens insida istället. Jag vill att eleverna tar med sig pärmen tillbaka till skolan i samband med deras utvecklingssamtal (eller tidigare om ni hunnit titta igenom den).
Den här veckan hade vi matteprov på kapitel 3 ”Mätning” och nästa vecka kommer vi påbörja vårt sista kapitel för terminen som handlar om ”Area, likformighet och skala”
På No-lektionerna har vi byggt olika saker med hjälp av papper. Vi började med att bygga olika sorters broar och sedan testade vi broarnas hållfasthet genom att prova hur mycket vikt de tålde. Vi lärde oss då att veckat papper är väldigt starkt. Dessa kunskaper tog vi med oss när eleverna sedan fick nästa utmaning. Se bilder i eget inlägg http://kloxhult46.vibloggar.nu/2020/05/08/5a-och-5c-bygger-bord-av-papper/.
Till nästa fredag kommer klassen få i läxa att läsa om olika materials fördelar och nackdelar (de får läxan först på måndag eftersom vi inte hann med det under dagens lektion).
Läxor mm vecka 20
Måndag 11/5 | Idrott ute Läxhjälp |
Tisdag 12/5 | |
Onsdag 13/5 | Idrott ute |
Torsdag 14/5 | Sv – substantiv (veta vad ett substantiv är, kunna ge exempel, vet hur man kan böja ett substantiv, veta vad som menas med singular, plural, obestämd och bestämd form) |
Fredag 15/5 | NO-läxa Material
Utvecklingssamtal – ta med din NU-pärm tillbaka skolan |
Planerade aktiviteter
15 maj | Utv samtal |
19 maj | Utv samtal |
22 maj | Lovdag |
25 maj | Utv samtal |
12 juni | Skolavslutning |