4c, Veckans info 27 augusti

Ännu en vecka har gått i rasande fart och igår hade vi trots regn och kyla en rolig dag tillsammans vid OK Älmes klubbstuga. Det blev många samarbetsövningar men även fri lek varvat med fika och grillade hamburgare. Sophie (kurator) tog lite foton som kommer att publiceras här på bloggen så småningom, när vi har hunnit kolla personbladen och vet vilka elever som får med på bild. Om ni inte varit inne och fyllt i personbladet än på IST så är jag tacksam om ni gör det snarast. https://www.almhult.se/skolportalen

I veckan har alla fått varsitt skåp med tillhörande nyckel. Många har väntat på detta så det var spännande och uppskattat, men det innebär även ett ansvar. Skulle nyckeln försvinna får man själv bekosta en ny, vilket kostar 100 kr.

I onsdags startade vi upp vår gemensamma läsning av boken Syltmackor & Oturslivet. Genom att studera framsidan skulle eleverna enskilt reflektera över vad de tror boken kommer att handla om och motivera varför de tror så. Alla fick sedan redovisa sina tankar och jag antecknade deras svar på tavlan. Vi fick höra många kloka och spännande förslag och de flesta är spända på att se om deras påstående kommer stämma.

Denna veckan har det genomförts olika kartläggningstest i svenska (stavning och läshastighet) och ett kort mattetest på tid och ett lite större som handlar om taluppfattning. Nästa vecka görs även ett läsförståelsetest. Det är speciallärarna som är ansvariga och alla elever i åk 4 gör samma test. Kartläggningarna görs för att vi ska se att ingen elev faller mellan stolarna utan får den hjälp och stöttning de behöver. Resultaten kommer jag att gå igenom på utvecklingssamtalen och de kommer även att publiceras på IST.

I matematiken kommer vi nu under en period att förutom att arbeta i läroboken, både i skolan och hemma repetera och träna på multiplikationstabellerna. Om man inte lär sig så att man kan dem ”utan att tänka” blir följden att energin läggs på att utföra enkla uträkningar istället för att lägga sin energi på resonemanget fram till lösningen. Om tabellerna är befästa kan eleverna gå mer på djupet och få bättre kunskaper. Om man har lust att träna tabellerna lite extra kan man gå in på följande sidor på nätet:

https://www.elevspel.se/amnen/matematik/multiplikation.html
https://www.multiplikationstabellen.se/
https://multiplicera.se/
https://www.matematikonline.se/multiplikationstabeller/

Till nästa vecka har eleverna fått två olika mattepapper i läxa. Den ena innehåller samma typ av övningar som de hade i läxa denna vecka, där man ska träna vid fem olika tillfällen under veckan, men denna gång är det multiplikation som gäller. Det andra papperet kan göras vid ett tillfälle.

Jag vill ber er hjälpa era barn att se till att den gula läxmappen alltid ligger i skolväskan så att läxorna och böckerna kommer tillbaka till skolan.

Klassens schema är nu fastställt och eleverna har fått hem varsitt exemplar. Det ser ut enligt fölande:

Download (PDF, 14KB)

Vecka 35:
Måndag 30/8
:
Tisdag 31/8: Idrott (ombytta på morgonen)
Onsdag 1/9:
Torsdag 2/9: Idrott (ombytta på morgonen)
Eng – Ch 2 ”Map of th world” Read, translate, words (se nedan)
bor                                       live
dag                                       day
dataspel                              computer games
fredag                                  Friday
jag heter                              my name is
på morgonen                      at the morning
tycker om                            like
varje                                     every
sova                                      sleep
värld                                     world
karta                                    map
Fredag 3/9: Ma – två papper
S0 – 7 begrepp (smedja, vikingatåg, plundring, köpmän, hantverkare,
missväxt, helig plats)

Det här inlägget postades i 6c Veckans info. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *