Den här veckan blev lite annorlunda. I måndags när vi startade upp visade det sig att 8 elever var frånvarande, nästan halva klassen! På tisdagen blev även jag förkyld och fick stanna hemma. Som tur är har våra elevstödjare kunnat ta väl hand om klassen under tiden som jag var hemma. Idag fredag är jag tillbaka igen och några fler elever är också på plats, som tur är har alla som testat sig för Covid hittills fått negativt provsvar. Nu håller vi tummarna för att alla är friska och krya igen nästa vecka.
Vi påminner igenom om att sjukanmälan till skolan görs via IST Administration och för er som har barn på fritids görs anmälan även via IST Lämna Hämta-appen. Tyvärr har IST haft en del problem den senaste tiden. Om tjänsten inte fungerar när ni ska sjukanmäla är det viktigt att ni istället meddelar vår expedition på tel nr 553 40. Viktigt är också att ni anmäler varje dag ert barn är sjukt.
Skolsköterskan har skickat med ett brev hem till er vårdnadshavare inför hälsosamtalen. Brevet ligger i elevernas läxmappar. Fyll i formuläret och skicka med kuvertet tillbaka till skolan snarast.
Till onsdag nästa vecka har klassen fått sin första läsläxa. De ska läsa kapitel 2 i ”Amiralens arvinge” och även två göra uppgifter kopplade till kapitlet. Uppgifterna ska göras i läsloggen (lila skrivbok) som ligger i läxmappen. Frågorna har eleverna fått på en stencil tidigare under veckan (bifogar även en kopia längre ner i detta inlägg ). Jag har läst kapitel 1 högt här i skolan. De elever som varit borta under veckan har tyvärr inte hört hela första kapitlet utan får läsa färdigt även det på egen hand (från s. 20 och framåt). Boken innehåller en del svåra ord och om man behöver lite stöd med läsningen är det helt ok att en förälder läser högt. Ni kan även turas om och läsa en bit var av texten, bestäm själva hur ni vill dela upp det. Huvudsaken är att alla strävar efter att förbättra sin läsförmåga utifrån sin egen nivå. Det är mycket viktigt att läsläxan och frågorna görs till rätt dag, eftersom eleverna sedan ska sitta i grupper och diskutera texten tillsammans. Samarbetet bygger på att alla bidrar med någon del. Läsläxorna kommer alltid att vara till onsdagarna och då är det viktigt att alla har med sin bok och sin läslogg till skolan.
I veckan har vi börjat arbeta i den nya matteboken Favorit Matematik 4a och tränat på hur vi ska skriva våra svar i ett räknehäfte vid sidan om istället för direkt i boken. Första kapitlet handlar om de fyra räknesätten och prioriteringsregeln. Målen för området hittar ni här på bloggen. Måldokument matte “De fyra räknesätten”
Till nästa vecka har eleverna fått i läxa att fortsätta träna multiplikationstabellerna 2, 4 och 8 samt att träna på additionsuppställningar.
Både matteboken och engelskaboken finns även digitalt på www.studentlitteratur.se Bläddra ner en bit på sidan och klicka på ”min bokylla”. Vi kommer att klistra in en lapp med elevernas användarnamn och lösenord i läxmappen i nästa vecka. I den digitala delen matteboken finns alla mattebokens sidor, filmade genomgångar, begreppsträning, extra övningar mm. I den digitala delen av engelskaboken finns alla texter inlästa så att man kan lyssna på dem samtidigt som man ser texten framför sig samt massor av övningar på ord, fraser, grammatik mm. För de som är sjuka men ändå orkar arbeta lite hemma kan det vara bra att veta att man alltid kan komma åt dessa två böcker hemifrån.
Läxor mm till vecka 36 | |
Måndag 6/9 | Läxhjälp 14.15-15.00 (frivilligt) |
Tisdag 7/9 | Idrott |
Onsdag 8/9 | Sv – Läs kap 2 i Amiralens arvinge och gör uppgifter i läslogg Läxhjälp 14.15-15.00 (frivilligt) |
Torsdag 9/9 | Idrott
So s. 24-27 Ombord på vikingaskepp |
Fredag 10/9 | Ma – stenciler 1. Träna multiplikation 2,4,8 2. Kopieringsunderlag 3: Addition med uppställning |
Planerade aktiviteter mm |
|
Måndag 13/9 | Studiedag |
Måndag 20/9 | Besök på Ikea Museum kl 10-14 ”Demokratisk design” |
Vecka 38 | Temavecka: Stopp min kropp |
Vecka 40 | Skolfotografering |
Vecka 41-47 | Simning måndag och onsdag fm |
Vecka 44 | Höstlov |
Torsdag 18/11 | Studiedag |
Torsdag 2/12 | Besök på Vetenskapskapshuset i Markaryd |