Nu är vi igång med en ny termin, härligt! Vi har bytt platser i klassrummet och bildat nya grupper, skapat nya gruppnamn och är på gång med våra nya gruppramsor och rörelser.
Besöket på Vetenskapshuset i Markaryd i torsdags blev mycket lyckat och det blev en riktigt härlig dag tillsammans. Vi började med lite fika när vi kom fram och därefter delades eleverna in i två olika grupper.
Den ena gruppen började med ett teknikbygge av strawbees (sugrör). De fick träna på att följa en instruktion och bygga en lyftkran. De fick sedan programmera microbit (liten dator) som sedan kopplades till en motor, så att lyftkranen kunde röra en arm fram och tillbaka och på så sätt lyfta ett föremål.
Den andra gruppen fick starta i Billys lab där de fick testa syror och baser och olika sorters indikatorer. De fick även testa att tillverka ett osynligt bläck, skriva ett hemligt meddelande och sedan göra bläcket synligt igen genom att värma ammoniak och låta pappret träffas av ångorna. Vi fick även titta på “magiska” experiment. Sedan bytte vi grupper. Innan det var dags att åka hem åt vi lunch och hann även ta en liten titt i Nobelmuséet.
Klassen var jätteduktiga och fick mycket beröm under besöket!
Under veckan som gått har vi arbetet vidare med sista kapitlet i matteboken. Vi arbetar just nu med uttryck och ekvationer. Vi kommer fortsätta göra klart de sista sidorna under nästa vecka och även påbörja första kapitlet i 4b-boken. Det nya arbetsområdet kommer att handla om tal i bråkform.
I NO fortsätter vi arbeta med vatten och luft. I onsdags genomförde vi undersökningar tillsammans i grupper för att ta reda på om olika ämnen löser sig i vatten eller inte. Vi testade salt, socker, mjöl, bakpulver, olja och sand.
I engelska repeterar vi nu det vi lärt oss i kap 1-10 och nästa vecka kommer vi att ha ett test på detta. Eleverna har fått i läxa att lära sig siffrorna 13-20 (förstå, uttala och stava) till torsdag nästa veckan. De får även gärna repetera siffrorna 1-12 som vi arbetade med i början av terminen. Testet kommer att bestå av en läsförståelsedel, en hörförståelsedel, en skriftlig övning samt ord- och grammatikkunskap. Vi gör halva testet på torsdag och fortsätter sedan på tisdagen veckan därpå med resten.
I svenska har vi nu börjat arbeta med instruerande texter. Vi har gjort en kartläggningsuppgift där eleverna skulle skriva en instruktion till en utomjording om hur vi människor gör när vi tvättar håret och vi har även läst och försökt följa en instruktion om hur man viker ett pappersflygplan idag. Det var allt annat än lätt att förstå den instruktionen, men vi lyckades till slut få ihop det och de flög faktiskt riktigt bra. Måldokument “Instruerande texter”
I veckan har jag också berättat för klassen att jag anmält oss till något som heter Digipuls. Det är ett projekt som drivs av Region Kronoberg som syftar till inspirera unga till fysisk aktivitet och rörelse med hjälp av digital teknik. Vi kommer att samla poäng tillsammans i klassen, genom att genomföra olika aktiviteter. Om vi lyckas komma upp i 16000 poäng tillsammans har vi chans att anmäla oss till ett besök på Digipuls utställning, som nu håller på att sättas upp i Älmhult. Där får man prova en massa roliga aktiviteter!
Läxor mm till vecka 3
Måndag 17/1
Tisdag 18/1
Idrott
Onsdag 19/1
Sv- lämna in läsbingo
Torsdag 20/1
Eng – läxa siffrorna 13-20 (kunna förstå, uttala och stava), Test på kap 1-10 (se måldokumenten kap 1-5 och 6-10)
Idrott
Fredag 21/1
Ma -gör klart s. 178-179, 183, 186-187 (de uppgifter du inte hunnit på lektionerna)