4a, Veckans info 220311

Vilket härligt väder vi har haft den här veckan! Det ser ut att hålla i sig över helgen också, så nu börjar det definitiv bli dags att ut och spana efter olika vårtecken.

På bildlektionerna har eleverna arbetat med komplementfärgerna. De här konstnärliga målningarna sitter nu uppsatta i klassrummet.

Idag avslutade vi kapitlet om decimaltal och kommer nästa vecka börja arbeta med enheter, längd, vikt och volym. Vi ska lära oss att omvandla mellan olika enheter. Det är ett kort kapitel så det blir nytt matteprov redan efter två veckors arbete. Vi kommer att jobba med en omvandlingslarv som hjälpmedel.

I teknik har vi gjort ett litet grupparbete där vi har undersökt vilka olika maskiner som kan behövas för att en produkt från lantbruket ska nå våra hyllor i affären. Arbetet gjordes i hemgrupperna och redovisades med hjälp av en plansch.

Vi har också repeterat vad teknik är och gjort övningen “Vilken ska bort?”. I samband med det tittade vi också på ett avsnitt av “Lattjolajban-lådan” från Fem myror är fler än fyra elefanter, som jag tror att de flesta av er föräldrar känner till. Det visade sig att det var många av eleverna som inte kände till programmet, men jag kan berätta att det var mycket uppskattat. De kommande veckorna ska vi lära oss mer om olika materials egenskaper och stabila och hållfasta konstruktioner samt repetera de enkla maskinerna. Därefter kommer vi att arbeta med en ny gruppuppgift, där vi ska visa vad vi lärt oss genom att bygga några olika konstruktioner. Fler detaljer om uppgiften kommer, men jag kan redan nu förvarna om att eleverna kommer att behöva använda in lite olika typer av återvinningsmaterial till vårt bygge.

Nathanael har meddelat att det blir redovisning av uppgiften “Genre it up!” onsdagen den 23 mars. I ett tidigare inlägg har han lagt ut information om hur man kan göra för att arbeta med musiken hemifrån. Klicka på följande länk för att hitta dit: Hur jag arbetar med musiken hemifrån

I veckan startade vi arbetet med vår nya gemensamma bok “Ronja rövardotter”. Jag läste första kapitlet högt för klassen så att alla skulle komma in i berättelsen ordentligt och vi pratade även om bokens handling. Klassen kommer att få ca 20-25 sidor att läsa i läxa varje vecka, samt några uppgifter. Det innebär ca 4-5 sidor om dagen om man delar upp läsningen. Tänk på att inte spara allt till sista dagen! Det finns en ordlista med sidhänvisning bifogad till själva uppgiften, då det förekommer en hel del gammeldags ord i texten. Bifogar även veckans uppgifter nedan.

Vecka 13 och 14 är det dags för terminens utvecklingssamtal. Jag skickar ut tiderna via mail. Det finns även några reservtider om man behöver boka om. Samtalen hålls via teams, då detta var uppskattat under förra terminen, men om man föredrar att träffas på plats så går det också att ordna. Meddela mig i så fall. Även denna gång kommer eleverna själva att hålla i en stor del av samtalet och förbereda en presentation här i skolan. Om ni har något speciellt ni vill ta upp under samtalet får ni gärna meddela mig i förväg, så att vi kan avsätta tid för det.

Läxor mm till vecka 11

Måndag 14/3
GOTD ledtråd: Fena på sju grenar

Tisdag 15/3
Idrott
Eng – fraser kap 16 (Extra utmaningen är frivillig)

Onsdag 16/3
Studiedag

Torsdag 17/3
Idrott
SO s. 180-187  Städerna växer fram
Sv – läsläxa Ronja rövardotter s. 5-27 (kap 1-2) + uppgifter i läsloggen

Fredag 18/3

Planerade aktiviteter mm

Onsdag 16/3
Studiedag

Måndag 21/3
Besök av Maker tour Mot Nya Höjder em

Onsdag 23/3
Redovisning musik “Genre it up!”

Vecka 15
Påsklov

Torsdag 21/4
Besök på utställningen “Sjukt smart” på Växjö stadsbibliotek.

Download (PDF, 159KB)

 

Det här inlägget postades i 6a Veckans info. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *