Hej,
Oj, vad var det som hade skett i fönstret i klassrummet? Jo, tillsammans med eleverna hade Calle gjort ett experiment. På no:n jobbar de nu med lösning och blandning. Uppgiften var att blanda olika omgångar med vatten, socker och karamellfärg. Det var viktigt att alla skulle innehålla lika mycket vatten, och karamellfärg, men olika mycket socker. Blandningarna skulle sedan hällas upp i ett mätglas och då placerades de olika blandningarna över varandra. Hur kunde detta ske? Jo, pga att varje blandning har olika densitet. Den stora frågan är hur kommer dessa mätrör se ut efter helgen?
Läxor mm till vecka 20
Måndag 15/5
Läxhjälp 14.00
Tisdag 16/5
No: Kunna fotosyntesen och kunna förklara vad som sker. Till sin hjälp har eleverna ett A3-papper
Idrott Utomhus
Onsdag 17/5
Sv: Kunna substantiv, vad som kännetecknar, singular, plural, obestämd och bestämd form
Eng: Träna på och lära sig användning av prepositionerna “at”, “on”, “in”. (Se nedan)
samt läsa och träna på att kunna summera Robin Hood´s story from chapters 21 and 22.
Några i klassen har en annan läxa, som är glosor och fraser till kapitel 21–22 ”Robin Hood”.
Läxhjälp 14.00
Torsdag 18/5
Lovdag
Fredag 19/5
Lovdag
Kommande aktiviteter mm
V. 20 Utvecklingssamtal
19/5 Lovdag
25/5 Vetenskapshuset, Markaryd
5/6 Lovdag
8/6 KM
16/6 Skolavslutning