5a, Veckans info 230517

På onsdag mellan ca kl 9-10 är det dags för eleverna att få sin andra dos HPV. Det är två skolsköterskor på plats, en som sköter journalföringen och Anne som vaccinerar. Om ni har några frågor/funderingar får ni gärna höra av er till skolsköterska Anne via mail anne.wedin@almhult.se eller på telefon 0476-55343.

Nästa vecka kommer jag att vara ledig på tisdag och onsdag. Vikarie på tisdag är  Lars Hultqvist och på onsdag är det Linnéa Hoff, båda vikarierna är kända för klassen sedan tidigare.

På torsdag är det åter dags för matteprov, då det här kapitlet var relativt kort. Vi övar och repeterar under måndag-onsdag nästa vecka. Vill man öva hemma kan man gå igenom sammanfattningen i slutet av kapitlet (s. 207) arbeta med öva/pröva-sidorna, kopieringsunderlag (finns tillgängligt som ett häfte i klassrummet) samt repetitionsuppgifterna s. 206 och 208. Eleverna har tillgång till boken digitalt på studentlitteratur.se (inloggningsuppgifter: användarnamnet de har på skolans datorer  och lösen: Kloxhult46). Hör av er via mail om ni inte kommer in och behöver hjälp. Jag har även lagt uppgifter på magma.se (dessa är dock ej direkt kopplade till det som tas upp i bokens kapitel men tränar samma områden). Eleverna loggar in med microsoftkonto (användarnamnet de använder i skolan) samt klasskoden 614663.

På no-lektionen idag pratade vi om syror och baser och genomförde några experiment för att mäta ph-värde. Vi använde både indikatorpapper, btb och blåbärssaft för att fastställa om ämnet var surt, neutralt eller basiskt. Det blev en del coola effekter när vätskorna färgades i olika färger. Ämnena vi testade var bl a kranvatten, ättika, ta-bortspray och kalk. Extra häftigt var det när vi blandade  ta-bortsprayet som färgats blått av pH-indikatorn med ättika som färgats gul och det inte blev grönt som alla trodde att det skulle bli. Istället försvann mystiskt den blåa färgen och allt blev gult. Trolleri?! Hur kunde detta hända funderade vi över. Fråga gärna hemma vad det var som hände.

Tidigare i veckan utförde vi ett experiment där vi undersökte hur snabbt stålull rostar i olika vätskor. Hur kan man förhindra att rost uppstår? Vi fyllde fyra bägare med fyra olika vätskor; vatten, olja, saltvatten och vinäger och la i en bit stålull i varje bägare. Sedan beskrev vi själva undersökningen i en laborationsrapport. Redan dagen efter upptäckte vi rost i två av bägarna, den med vatten och den med saltvatten. Varken i bägaren med olja eller vinäger rostade stålullen. För att kunna avgöra om saltet hade någon betydelse gjorde vi om undersökningen på morgonen idag och skulle hålla koll under dagen, men redan efter en kort stund upptäckte vi rost i båda bägarna igen. Vi kunde inte med ögat avgöra i vilken av bägarna det rostade först. För att kunna avgöra de måste vi kanske försöka med ett annat mer kompaktare föremål? En ny undersökning får planeras.

Läxor mm till vecka 21

Måndag 22/5
Läxhjälp 14.00

Tisdag 23/5
Idrott
Vik för Cissi – Lars H

Onsdag 24/5
Vaccination ca kl 9-10
Läxhjälp kl 14.00
Vik för Cissi – Linnéa H

Torsdag 25/5
Ma-prov kap 4 “Area, likformighet och skala”
NO – läs och repetera s. 92-95 + kunna begreppen (stencil), kopia nedan

Fredag 26/5
Idrott

Kommande aktiviteter mm
24/5                  Vaccination, dos 2 HPV
31/5                  Vetenskapshuset, Markaryd
5/6                    Lovdag
8/6                    KM
16/6                  Skolavslutning

Download (PDF, 189KB)

 

Det här inlägget postades i 6a Veckans info. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *