Idag började vi repetera en ny texttyp ”Beskrivande text”: Vi tittade på strukturen och även på elevexempel. Eleverna har sedan fått hitta på ett eget fantasidjur och försöka beskriva det med hjälp av åtta olika underrubriker. Deras fantasi flödade och det var roligt att gå runt och följa deras arbete. Detta arbete fortsätter nästa vecka och det ska bli spännande att läsa om allas fantasidjur.
I so har vi jobbat med klimatzonerna. Fokus har varit främst på den tropiska och subtropiska zonen. Nästa vecka fortsätter vi med den tempererade och polar zonen. På fredag är blir det läxförhör på dessa zoner.
På halvklasslektionerna i no fortsätter klassen jobba med sina kulbanor. De bygger, testar och gör om.
Camilla & Axel
Läxor mm vecka 7
Måndag 12/2
Musik
Idrott
Tisdag 13/2
Besök från Linnéskolan
Läxhjälp 13.45-14.45
Onsdag 14/2
Idrott
Torsdag 15/2
Läxhjälp 13.40-14.40
Fredag 16/2
So: läsa s. 187-197 (läxförhör)
Tyska: muntlig läxa
Franska: s. 91
Kommande aktiviteter mm
13 februari Besök av mentorerna från Linné
16 februari Läxförhör so, s. 187-197
Vecka 8 Sportlov
26 februari Musikuppgift – inlämning (skapande + skrivande)
28 februari Bilduppgift – inlämning
7 mars Studiedag
12 mars Nationellt prov svenska del B1+C1
14 mars Nationellt prov svenska del B2+C2
Vecka 13 Påsklov
17 april Nationellt prov engelska del B
19 april Nationellt prov engelska del C
24 april Nationellt prov matematik del B+C
26 april Nationellt prov matematik del D+E
10 maj Lovdag
7 juni Lovdag
14 juni Skolavslutning