Nu har vi i 5b försökt att se ljud och ljudvågor genom att ta hjälp av bouncyballs.org på datorn. På den sidan finns det studsande bollar som illustrerar ljudets intensitet.
Ju högre ljud vi åstadkom, desto högre studsade bollarna. Roligast var när alla skrek så högt de kunde och bollarna for över hela tavlan.
Däremot var det svårt för att inte säga omöjligt att få bollarna att ligga helt stilla trots att vi alla var tysta som möss. Vi kom fram till att det alltid finns ljud omkring oss, antingen vi tänker på det eller inte.
Efter denna övning tog vi fram ett virtuellt oscilloskop och visade över hela tavlan. Med hjälp med av detta kan man “se” ljudvågorna i klassrummet som en kurva i ett diagram. Kurvorna följer vibrationerna allteftersom ljudet ändras. När vi hade testat olika ljud kom vi fram till att ju kortare en ljudvåg är, desto högre frekvens har ljudet.
Ju lägre frekvens ett ljud har, desto lägre frekvens har ljudet.
Barnen sammanfattade det så här: Herz visar hur många vibrationer ljudet hinner göra på en sekund. Högre (ljusare) toner gör att det blir fler svängningar och mörkare toner gör att det blir längre avstånd mellan vågorna.
Slutligen testade vi en omvänd högtalare med hjälp av en skål övertäckt med plastfolie och med strössel ovanpå. Först testade vi att med stängd mun göra så högt ljud vi kunde, men det hände ingenting.
Slutligen tog vi hjälp av en högtalare som vi kopplade till mobilen och med hjälp av ljudet från den började strösslet till allas vår glädje röra på sig. Ju mörkare toner, desto mer hoppade strösslet.