Den här veckan var väldigt kort och flög fram. Fler grönsaksrecept har lämnats in och vi har även fått prova på maränger av kikärtsspad. Förvånansvärt gott faktiskt!
Nästa vecka ska vi börja bygga bilar på tekniken och då behöver eleverna ev ta med sig en del material hemifrån. Vi har trähjul, blompinnar, sugrör, limpistoler mm här i skolan, men de behöver själva skaffa någon form av kaross till sitt bygge. Det kan t ex vara en mjölkförpackning, en PET-flaska eller något liknande. De kommer att bygga sina bilar tillsammans med sin axelkompis och innan de börjar ska de planera sitt bygge och rita en skiss. Vi repeterar även vad vi lärt oss inom hållfasthet och försöker använda våra kunskaper i vårt bygge. Till nästa fredag har klassen i läxa att läsa på en sammanfattning om hållfasthet (stencil). Idag har vi tittat på ett avsnitt om studieteknik och lärt oss mer om hur man kan använda tankekartor och mindmaps för att lära in och komma ihåg ett innehåll i en text. Jag vill att eleverna provar att använda någon av dessa metoder när de pluggar på läxan. Vill man repetera hur det gick till går det bra att titta på avsnittet igen https://urplay.se/program/176956-plugga-battre-mindmap. Rita in din tankekarta/mindmap i NO-boken eller gör den på ett lösblad och klistra in.
I svenska fortsätter vi med ordklasserna och har nu gått igenom adjektiv. Till nästa onsdag har klassen läxa och då vill jag att man ska kunna ge exempel på adjektiv och kunna komparera dem samt veta vad de olika formerna kallas.
Se även nulägesbeskrivning covid -19 här på bloggen med info om idrottslektionerna under resterande del av terminen http://kloxhult46.vibloggar.nu/2020/05/20/nulagesbeskrivning-covid-19/
Läxor mm vecka 22
Måndag 25/5 | Idrott ute (se separat info om ombyte) Läxhjälp Utvecklingssamtal |
Tisdag 26/5 |
|
Onsdag 27/5 | Idrott ute
Sv – adjektiv |
Torsdag 28/5 |
|
Fredag 29/5 | No- sammanfattning hållfasthet (stencil) + tankekarta/mindmap
|
Planerade aktiviteter
22 maj | Lovdag |
25 maj | Utv samtal |
12 juni | Skolavslutning |