Hörförståelse
Tips på olika sätt att träna:
- Använd ev webbstöd som finns till din lärobok för att lyssna på texterna i boken.
- Låna ljudböcker på biblioteket eller gå in på internet och lyssna på berättelser t ex på https://www.oxfordowl.co.uk/for-home/reading-owl/find-a-book/library-page
- Titta på film med engelskt tal, täck över alternativt stäng av textningen eller välj engelsk textning om du t ex tittar på dvd.
- Lyssna på en engelsk radiostation på nätet t ex Radio Sweden http://www.sr.se/international/ eller BBC Newsround http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/default.stm
- Lyssna på musiktexter, sök efter texten på nätet så att du kan läsa den samtidig som du lyssnar.
- Be om extra hörförståelseuppgifter från läraren.
- Gå in på t ex www.kimstudies.com och välj ”listening”. Där hittar du länkar till flera olika sidor som tränar hörförståelse på olika sätt
Läsförståelse
Tips på olika sorters texter du kan träna på att läsa och förstå:
- Låna engelska böcker på biblioteket, gärna böcker som du redan läst på svenska eller som du sett på film.
- Läs engelska nyheter på nätet. CBBC har nyhetstexter skrivna för barn och ungdomar http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/default.stm . Mer avancerade nyhetstexter finns t ex på the Daily Telegraph http://www.telegraph.co.uk/ eller Washington post http://www.washingtonpost.com/
- Gå in på readtheory.org
- Läs artiklar på olika svårighetsnivåer på newsinlevels.com
- Läs sångtexter
- Läs lärobokstexter många gånger.
- Titta på en film på dvd eller via internet med engelskt textning.
Exempel på olika sätt att jobba med texter:
- Översätt texten, eller en del av texten till svenska.
- Skriv en sammanfattning av texten och låt någon annan läsa den.
- Återberätta innehållet med egna ord. Du kan skriva stödord. Berätta för någon annan.
- Välj ut en del av texten och läs den högt för någon.
- Läs ett stycke från texten och spela in dig själv. Lyssna och hör efter vad du kan förbättra. Be någon annan att lyssna.
- Läser du en dialogtext är det bra att träna tillsammans med någon. Läs texten fler gånger tills det flyter på bra.
- Skriv upp ord och uttryck som du inte förstår och slå upp dem i ett lexikon. (På nätet finns sidor där du kan höra hur orden uttalas t ex http://tyda.se/ )
- Skriv ett brev eller ett mejl till någon av personerna i berättelsen.
- Skriv om slutet eller början av berättelsen.
- Översätt texten till svenska och sedan tillbaka till engelska igen. Jämför med originaltexten.
- Skriv frågor på innehållet och låt någon som läst texten besvara dem.
- Skriv påståenden, både rätta och felaktiga, om texten och låt någon besvara dem.
- Låtsas att du är en av personerna i texten och skriv en dagbok om dina upplevelser.
- Skriv en ”baksidestext” dvs en beskrivning av innehållet på ett sådant sätt så att det lockar till läsning.
- Skriv en recension där du kort nämner något om innehållet och sedan berättar vad du själv tycker.
- Gör om texten till en tidningsartikel.
Skriftlig förmåga
- Be din lärare att leta fram lämpliga texter som du kan använda som ”mall” t ex personbeskrivningar, miljöbeskrivningar, dialoger. Skriv sedan en liknande text och byt ut delar av innehållet så att det passar dig.
- Gå in på www.kimstudies.com och välj ”Writing” eller ”Good things to know about the English language. Där hittar du länkar till sidor som tränar skriftlig förmåga, grammatiska strukturer och ordkunskap.
Tips på olika sätt att jobba med skriftlig förmåga:
- Översätt texten, eller en del av texten till svenska.
- Skriv en sammanfattning av texten och låt någon annan läsa den.
- Skriv ett brev eller ett mejl till någon av personerna i berättelsen.
- Skriv om slutet eller början av en berättelse som du läst.
- Översätt en text till svenska och sedan tillbaka till engelska igen. Jämför med originaltexten.
- Läs en text och skriv frågor på innehållet och låt någon som läst texten besvara dem.
- Läs en text och skriv påståenden, både rätta och felaktiga, om texten och låt någon besvara dem.
- Låtsas att du är en av personerna i en text och skriv en dagbok om dina upplevelser.
- Skriv en ”baksidestext” dvs en beskrivning av innehållet i en text eller film på ett sådant sätt så att det lockar till läsning.
- Skriv en recension där du kort nämner något om innehållet och sedan berättar vad du själv tycker.
- Gör om en text till en tidningsartikel. Hitta på en rubrik.
- Ta reda på fakta om författaren till en text. Skriv och berätta för dina kompisar eller någon annan.
- Ta reda på mer om personer, platser eller händelser som nämns i en text du läst. Skriv och berätta.
- Gör om en text till en pjäs eller tvärtom.
Muntlig förmåga
Tips på olika sätt att träna:
- När du är hemma, cyklar eller promenerar, passa på att tala för dig själv. Du kan t ex beskriva det du ser runt omkring dig eller återberätta vad du gjort under dagen eller prata om vad du planerar att göra.
- Bestäm tillsammans med en kompis eller någon i familjen att ni under en begränsad tid bara skall prata engelska med varandra.
- Välj ut en del av en text och läs den högt för dig själv eller någon annan. Du kan också spela in dig själv och lyssna på hur du låter.
- Återberätta innehållet i en text du läst högt för någon annan.
- Titta på en talk show (ett diskussionsprogram) på tv och låtsas att du deltar och framför dina egna åsikter kring ämnet.
- Imitera någon som pratar engelska.
- Läs fraser högt för dig själv och variera sättet du läser dem på, t ex högt, tyst, snabbt, glatt, argt.
- Sjung sånger på engelska.
- Ta reda på hur ord uttalas genom att slå upp dem i ett nätlexikon där man kan lyssna på uttalet.