Muntlig redovisning av faktatexter för fadderklass

Idag redovisade klass 4C sina faktatexter om olika djur för sin fadderklass 1C. Vi delade upp oss i fyra olika grupper.

Eleverna i 4C hade fått förbereda sig genom att först läsa fakta om ett djur som de själva valde i en bok och skriva en tankekarta med stödord för att sedan skriva en ny text med egna ord utifrån sina stödord. Därefter fick de förbereda den muntliga framställning genom att skriva sina stödord på talkort. Nu skulle de även tänka på hur texten bäst skulle framföras muntligt. De fick fundera på hur man gör en bra inledning, får ett fylligt innehåll och en passande avslutning. När de var klara fick de öva inför några kompisar.13330883_10153627435092361_8400834212734475150_n

Inför besöket i fadderklassen hade vi satt ihop ett bildspel med bilder på de olika djuren, som vi visade. Eleverna i 1C lyssnade med spänning på alla redovisningarna om späckhuggare, guldhamstrar, flygpungekorrar och annat. Fyrorna tyckte det var lite nervöst, men klarade utmaningen galant och gjorde en mycket bra insats. Efter redovisningen tog vi en gemensam rast tillsammans på Himlavalvets sida av skolgården.

Det här får vi göra fler gånger!

Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18, Svenska. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *