Info 5b 2016-08-26

Hej!

Första veckan har gått i rasande fart och både jag och barnen har snabbt kommit in i rutinerna och vetgirigheten är fortfarande på topp.

Det schema barnen fick i måndags är preliminärt i två veckor och därefter kommer de att få ett nytt med eventuellt några justeringar. Som vi skrivit i ett tidigare inlägg kan ni läsa schemat hemifrån på länken http://www.novasoftware.se/WebViewer/(S(cizn4tiat5j1uf55f1er2u2y))/design1.aspx?schoolid=L001383&code=828523

Förra terminen började vi att ha två Arbetsbin varje vecka som skulle ha vissa uppgifter i klassen. I sann demokratisk anda har de i år bytt namn till Anettes Partymyror med följande uppgifter:
. dela ut och samla in material under lektionstid
. ändra datum på vår engelska kalender
. hissa upp och ned gardinen
. hjälpa läraren att hämta datorer och ipads
. sätta upp saker på väggarna
. sudda tavlan (om läraren glömmer)
. miljöansvarig (hålla lite extra koll på att det är i ordning i klassrummet)
. läsa av yttertemperaturen kl 8.00 varje morgon och skriva upp i en tabell
. på fredagens mattelektion räkna ut medelvärdet på veckans utetemperatur
Även Partymyrornas arbetsuppgifter är demokratiskt beslutade.

Glöm ej lämna tillbaka ifyllda personblad så snart som möjligt.

Skolfoto kommer att tas den 6 september kl 8.15.

Varje onsdag har vi bibliotekstid där böcker kan lånas & lämnas och ibland kombinerar vi det med boktips, bibliotekskunskap osv.

På svenskan lägger vi ett antal veckor fokus på att läsa och skriva argumenterade text och att muntligt argumentera för och emot olika saker. Vi har idag också börjat att läsa en gemensam bok som de också kommer att få som läsläxa.

I so lär vi oss om Norden och de nordiska språken. I dag diskuterades också livligt för- och nackdelar med att Sverige skulle vara med i NATO. Härligt när en fråga om vad NATO är, leder vidare till djupa diskussioner med resonemang och argument som är på hög nivå.

I matten koncentrerar vi oss på att skriva och läsa stora tal, problemlösning genom att använda metoderna ”rita en bild” eller ”prova dig fram”, att avläsa och skriva tal i det romerska talsystemet samt att addera, subtrahera, multiplicera och dividera höga tal. Jag har också gjort arbetsschema så att alla vet vilka uppgifter de ska räkna i boken och när det ska vara klart. Detta bl.a. för att barnen lättare ska få struktur och överblick över vad de förväntas göra på lektionstid.

På elevens val ska vi bl.a. delta i projektet Mot nya höjder med underrubriken Make sound happen. Projektet drivs av Region Kronoberg, Linnéuniversitetet, Länsstyrelsen i Kronoberg och GoTech. Målet är att öka och stimulera intresset för naturvetenskap, teknik och matematik. I höst ska vi arbeta med tema ljud och använda oss av digitala verktyg när vi ska lösa olika uppdrag. Eleverna kommer att få skapa, vara kreativa, nyfikna, uppfinningsrika och testa nya saker. I uppdragen ingår också att eleverna presenterar sitt arbete på bloggen med t.ex. filmklipp, foton, texter och reflektioner. Jag ser fram emot att vara delaktig i detta projekt och hoppas barnen kommer att tycka det blir spännande och lärorikt!

I no lär de sig om Europas sista vildmark (fjällen).

I bild blir det några veckor där barnen får prova på olika tekniker.

När det gäller musiken kommer de som uppstartsområde att jobb med musikens byggstenar som att skilja på begreppen takt, rytm och puls. De kommer också att träna sång unisont, växelvis och kanon.

Jag lägger ut måldokument för de olika ämnena under kategorin Klass 5B – Måldokument 5B här på bloggen.

Jag har registrerat barnen på elevspel.se och gett dem användarnamn och lösenord. Ibland kommer de att få digitala läxor att göra på denna sida och det har de fått i matten till nästa vecka. Vi har tillsammans gått igenom hur de loggar in och fungerar. De har också skrivit upp allt längst bak i sina loggböcker.

När det gäller läxor ska vi denna termin försöka hålla oss till följande läxdagar:
tisdag: so
onsdag: svenska
torsdag: matte
fredag: engelska
No återkommer jag med.

Vecka 35
Måndag:
Tisdag: SO – kunna Nordens länder och huvudstäder och sätta ut på karta
Onsdag: Läsläxa s 13 – 56 + uppgifter
Torsdag: Ma – Multiplikationsuppgifter på elevspel
Test multiplikation
Fredag: Eng – Välj en person och träna att läsa högt den personens text + repetera månderna

Redan inplanerade aktiviteter:
6 september: Fotografering
14  september: Skoljoggen
22 september: Wanås slott
9 november: Uttagning till Vi i femman
V 40 – 41: Simning en lektion

 Mvh
Anette

 

 

Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.