Fortsättning krypto och Morsealfabetet

Idag fortsatte vi i 6b med krypto och dess historia. Först tittade vi på filmen En rolig historia- kommunikationens historia från Utbildningsradion där man funderar över hur man skickade meddelande till varandra förr i tiden.

Vi fortsatt med att skriva meddelanden på en lång remsa som lindades runt en stav. Därefter lossades remsan och en klasskompis skulle dekryptera meddelandet genom att rulla upp remsan på en egen stav. I detta fall var nyckeln stavens diameter. Om man får en stav med en annan diameter visas det tydligt hur oläsligt meddelandet blir och hur viktigt det är att ha rätt nyckel.

                  

Därefter pratade vi om Samuel Morse och hans uppfinning att skicka meddelanden över långa sträckor. Först tittade vi tillsammans på hur de olika bokstäverna skrivs och sedan släckte vi i klassrummet och drog ner rullgardinen så att vi kunde skicka Morsesignaler till varandra med hjälp av ficklampor. Det var inte så lätt att både hinna titta på ljussignalen, kolla på hjälplappen med bokstäver och skriva ner bokstaven, men kul var det.

           

 

Det här inlägget postades i Läsåret 2017/18, Make IT Flow. Bokmärk permalänken.

3 svar på Fortsättning krypto och Morsealfabetet

  1. Sofie Schentz Magnusson skriver:

    Vad roligt att läsa om er första utmaning. Bra jobbat! Vad tyckte eleverna om arbetet vore kul att läsa mer om dina och elevernas reflektioner. Lycka till med det kommande arbetet.

    • Kloxhult46 skriver:

      Eleverna har tyckt att det varit både roligt och lärorikt. En elev tyckte häromdagen att allt i skolan skulle vara lika roligt som det varit hittills i Make IT flow, så skulle det vara lättare att nå bra resultat. Svårast hittills har varit att dekryptera olika krypton men det var så kul att en del elever vid tid över på någon lektion gör nya krypton för sina kompisar att lösa.

    • Kloxhult46 skriver:

      Eleverna har tyckt att det varit både roligt och lärorikt. En elev tyckte häromdagen att allt i skolan skulle vara lika roligt som det varit hittills i Make IT flow, så skulle det vara lättare att nå bra resultat. Svårast hittills har varit att dekryptera olika krypton men det var så kul att en del elever vid tid över på någon lektion gör nya krypton för sina kompisar att lösa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.