Huseby 6a

En onsdag i september var det dags för vår uppstart på höstens tema i Mot nya höjder – Make IT flow. Bussen hämtade oss för att förflytta oss till Huseby bruk utanför Grimslöv. Där möttes vi av dagens guider och klassen delades i två grupper.
En grupp fick följa med till Naturrums naturskola ”Ett bi kommer lastat…”, medan den andra gruppen fick följa med till Husebys masugn och utställningen ”I’m Alive”.

I utställningen ”I’m Alive” fick vi information om hur en flyktings resa kunde gå till. Genom att ta del av olika flyktingars öden fick vi en inblick om hur det kunde vara. Vi fick en bild av hur farlig deras resa har varit, men även hur viktig digital teknik har varit för dem. Guiden berättade även att på flera flyktingläger var köerna till att ladda mobilen, längre än matkön. Genom mobilen kunde man ha kontakt med omvärlden och förmedla var man var (gps-koordinater), betala t.ex. människosmugglare och titta på kort av nära och kära.
Mest berörde det när vi genom en VR-installation fick träffa 12-åriga Sidra, som visade oss livet på ett av världens största flyktingläger. Vi fick även möjligheten att se en nödbostad, som liknar de som används av UNHCR i olika flyktingläger.

Detta bildspel kräver JavaScript.

I anslutning till utställningen visades Susannes Demånes installation ”Människan och trädet”. Susanne ville förmedla vad som händer när man rycks upp med rötterna, om den resan vi människor gör och att det aldrig tar slut. Om hur allt till syvende och sist hör samman.

Med nya intryck fick vi sedan gå vidare till en Maker-verkstad. Där fick vi lite historik om Huseby bruks tidigare ägare Joseph Stephens. Stephens levde under en tid i Indien och var bland annat med om att bygga järnvägen där. Med sina kunskaper och idéer kom han på 1867 till Huseby. Tekniken har i alla tider haft betydelse för människans utveckling. Eleverna fick här möjlighet att genomföra naturvetenskapliga och tekniska experiment, som kan kopplas både till resande och till kommunikation. Vår uppgift blev att skapa ett föremål som kunde flyta, förflytta sig av egen maskin och skulle kunna styra över ett fiktivt hav. Idéerna var många och med en enorm skaparlust skapades flera fantastiska farkoster.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Dagen bjöd även på ett besöka på Naturum och ”Ett bi kommer lastat…”. Vi började med att uppleva naturen genom våra olika sinnen, så som hörsel, syn, smak och känsel. Att med luppen studera naturen på nära håll gav många nya intryck. Vi fick även lära oss om att människan i tider har tittat närmare på hur naturen har löst uppgifter, för att sedan omvandla det till nytta för människan, t.ex. spiralen i snigelns skal påminner om en spiraltrappa.
Vi fick även testa på varmt te gjort av granskott, med en liten smak av vanilj. Tänk vad naturen kan erbjuda mycket. Den är viktig för många olika arter, så det gäller att vara rädd om naturen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Även här fick vi möjlighet att konstruera egna modeller av naturens påhittighet. Flera kluriga efterapningar blev det.

Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18, Make IT Flow. Bokmärk permalänken.

2 svar på Huseby 6a

  1. Sofie Schentz Magnusson skriver:

    Vad roligt att läsa om ert besök i Huseby! Vad tyckte eleverna om besöket? Hur går det med utmaningarna? Det ser vi fram emot om att läsa.

  2. kloxhult46 skriver:

    Hej,
    Besöket bjöd på blandade känslor och funderingar. Det var roligt att få utmana sig i de olika uppdragen, både byggandet av båt och att härma naturens möjligheter. Men besöket gav även tankar om hur kämpigt det är att vara på flykt. Tankar till de som behövt genomgå denna resa, men även funderingar om hur det har gått för de som inte flydde.
    Vi har även pratat om tekniken, om hur viktig den är för både utveckling, information och överlevnad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *