Utmaning 2, 6b

Tidigare har vi i Make IT flow pratat och jobbat med flöde när det gäller information. Denna lektion gick vi vidare med flöde av varor och pratade om vad logistik innebär och hur man kan tjäna pengar, tid, miljöresurser osv om man har ett så bra flöde som möjligt.

Eleverna delades upp i grupper och fick börja med på en skiss på ett café rita in hur man som kund var tvungen att gå för att ta det man skulle köpa och betala. De såg direkt att detta flöde inte var optimalt, vilket var en del av själva uppgiften.

I nästa steg skulle de tillsammans komma fram till ett förslag på hur caféet kunde möbleras på ett bättre sätt för att korta det totala antalet steg kunderna var tvungna att gå. Diskussionerna gick höga och några kommentarer var:
“Det hade varit mycket bättre om vi hade fått ha en entré till.”
“Smartast måste vara att ha alla stationerna på en rad.”
“Om man kan ta från två sidor går det ju snabbare i kön.”

Slutligen fick de olika grupperna redovisa sina lösningar och vi kom fram till att alla grupper tänkt ungefär likadant. Vi kom också på att ingen tänkt på hur man skulle gå från borden och ut och det ledde till att vi klurade vidare innan vi kom fram till en gemensam lösning som innebar att vi kombinerade de andra förslagen men flyttade lite på borden. Eleverna kom också fram till att det inte var så enkelt som det verkade direkt när de fick uppgiften. Det var mer att ta hänsyn till än de trodde från början.

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Make IT Flow. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.