God fortsättning på det nya året och hjärtligt välkomna till en ny termin!
I tisdags när eleverna kom kunde man märka att flera, liksom jag själv, verkar ha vant sig vid lite andra tider under lovet. Några såg nästan halvsovande ut, men så här i slutet på veckan har vi kommit in i de vanliga rutinerna och det känns härligt att vara igång igen. Eleverna har jobbat jättebra under veckan!
Den här terminen har klassen bytt slöjdgrupper och det innebär att hemkunskap och slöjd byter plats för dem på schemat. De som började tisdagen med slöjd förra terminen har nu hemkunskap istället och tvärtom. Pulspasset på tisdagarna har försvunnit, eftersom Samuel slutat som resurs på skolan. Vi förlänger istället mattelektionen och börjar den lite tidigare.
Flera nya arbetsområden har startat igång och nya måldokument hittar ni under respektive ämne här på bloggen (under fliken klass 6C).
I matte har vi börjat arbeta i 6B-boken med kapitel 7 ”Enheter och skala” Det handlar om volym, vikt, hastighet och skala, vilket kan vara lite klurigt. Varje vecka kommer eleverna att få repetitionsuppgifter i läxa från kapitlet “Målgången” som finns längst bak i boken. Läxan ska göras i ett speciellt räknehäfte.
Fram till de nationella proven i svenska (i början av februari) kommer vi jobba mycket med repetition kring hur olika texttyper är uppbyggda, skrivregler och läsförståelse. Till att börja med fokuserar vi på att läsa och skriva instruerande texter.
Vi återknyter till höstens arbete i NO om universum, men nu i engelskan där vi läser texter med tema rymden. Jag kan rekommendera en sidan www.readworks.org om man vill träna extra på att läsa engelska texter. Det är gratis att registrera ett konto och där hittar man texter med olika svårighetsgrad inom många intressanta ämnesområden.
I NO läser vi nu ämnet biologi och det handlar om livets utveckling. Vi har i veckan satt upp en lång tidslinje i klassrummet som sträcker sig från jordens födelse fram till vår tid och konstaterat att vi människor funnits en extremt kort tid på jorden. Vår tid utgör bara några ca 4 mm på den drygt 4 meter långa tidslinjen.
I SO studerar vi några veckor religionerna hinduism och buddhism (se måldokument). Arbetsområdet kommer att avslutas med ett skriftligt prov onsdagen den 31 januari. För de elever som vill repetera eller träna mer hemma finns det några korta genomgångar på Youtube som man kan titta på:
Hinduism:
https://www.youtube.com/watch?v=5k-48_Ws9C4
https://www.youtube.com/watch?v=6xn2F5Mv1jc
Buddhism:
https://www.youtube.com/watch?v=OgvZYLQbR2g
https://www.youtube.com/watch?v=z2D6ZIumzwc
Läxor mm till vecka 3
Måndag 15/1
Idrott
Tisdag 16/1
Onsdag 17/1
Eng: Frivillig läxa läsa och översätta texten “I’d love to be an astronaut”
Bild: Bestämt vilket djur man skall skulptera i lera
Torsdag 18/1
Ma: Gör uppgifterna på s. 102-103
Fredag 19/1
Idrott
Religion: Tittat på genomgångarna
https://www.youtube.com/watch?v=5k-48_Ws9C4 – Hinduismen genomgång 1 av Therese Blom Olsson
https://www.youtube.com/watch?v=6xn2F5Mv1jc – Hinduismen genomgång 2 av Therese Blom Olsson
Kommande aktiviteter mm
24 januari – Språkintroduktion av lärare från Linnéskolan
30 januari – Studiedag
31 januari – Prov hinduism & buddhism
6 februari – Np svenska
8 februari – Np svenska
13 februari – Senast lämna språkvalsblankett till mentor
13 februari – Friluftsdag
Super tacksam för detaljerade information om vad ni genomgår i de olika ämnen! Det underlättar mycket för mig för att stötta mitt barn i skolarbete! Super Duper!