5a och 5c tränar NO-begrepp

Under förra veckan handlade det mycket om att träna begrepp kopplade till matspjälkningen på NO:n. Vi gjorde det genom att alla hemgrupper fick ett antal kort med olika begrepp, som de skulle lägga på färgade papper. De fick ett grönt, ett gult och ett rött. Gruppen tittade på begreppen och diskuterade sig fram till om alla i gruppen var helt säkra på betydelsen av ordet, lite osäkra eller inte kunde förklara det alls. Orden placerades ut på de olika färgerna.

Därefter gjorde vi en övning som kallas fråga-fråga-byt. Varje elev fick då varsitt kort med ett av begreppen och en förklaring på baksidan. Sedan fick de gå runt i klassrummet och leta upp en annan klasskompis. När de träffade en kompis gjorde de high five  och därefter fick de försöka förklara kompisens  begrepp. Om båda två kunde förklara begreppet bytte de kort med varandra och gick vidare för att träffa en ny kompis. Om någon av dem eller båda två inte kunde förklara kompisens begrepp, så läste kompisen upp den rätta förklaringen från baksidan. Båda två fick sedan behålla samma kort och gå vidare till nästa person.

Mening med övningen är att man ska lära sig fler begrepp genom att få träna på att förklara dem och höra kompisarnas förklaringar flera gånger. När vi det gått en stund, var det dags att gå tillbaka till sin grupp och titta igenom orden igen. Kanske kunde man nu flytta över ett eller ett par ord från rött till gult eller från gult till grönt. Det visade sig att alla grupper kände att de nu var säkrare på flera av begreppen. Det blev en lektion fylld med aktivitet och mycket energi i klassrummet!

 

Det här inlägget postades i Klass 5a, Klass 5c, NO. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.