Utmaning 4 – Mot mars med åk 5

På elevens val har femmorna arbetat med Mot nya höjder i blandade grupper. I år är det 50 år sedan den första bemannade rymdfarkosten landade på månen. Sedan dess har totalt 12 personer vandrat på månens yta, den senaste 1972. Nu finns det nya visioner som handlar om att ta sig ännu längre ut i rymden och så småningom kunna skicka bemannade rymdfarkoster till Mars!

Sikta på Mars
Att skjuta en raket till månen eller till Mars kräver noggranna beräkningar eftersom jorden roterar och målet rör sej. Eleverna fick prova ett experiment  som visar hur svårt det är att sikta rätt när man roterar.

En elev fick föreställa den roterande jorden och sätta sig på en snurrstol. En kompis snurrade runt personen som i sin tur skulle försöka kasta en boll och träffa en papperskorg. Det var inte helt lätt att träffa rätt! Hur skulle man tänka?

Detta bildspel kräver JavaScript.

Mot nya höjder-mätningar

Ute i rymden är avstånden gigantiska. När man ska mäta långa avstånd är det svårt för att inte säga omöjligt med metoder och verktyg vi är vana att använda som till exempel en linjal eller måttband. Likaså är det svårt att mäta höjder av tex ett träd eller en byggnad på “vanligt” sätt. Eleverna fick prova en metod att mäta med hjälp av en pinne och ett måttband eller en meterlinjal. I grupper om tre skickade vi ut dem på skolgården för att välja ut ett högt träd eller stolpe att mäta. En person höll i “pinnen” i det här fallet bestod den av en vanlig skollinjal. Med rak arm höll eleven upp pinnen framför sig och gick sedan lagom långt i från trädet/stolpen så det passade in mellan pinnens båda ändar. Därefter fälldes pinnen i 90 grader, horisontellt med marken, med ena änden kvar vid trädets rot. En gruppmedlem skickades iväg för att ställa sig vid pinnens andra ände. Sedan mättes avståndet mellan trädet och personen.

Instruktionerna var lite komplicerade och det uppstod en del problem innan alla grupperna förstod hur de skulle sikta in pinnen på rätt avstånd och hur den skulle fällas. Det var också svårt att avgöra rimligheten när man sedan fick sitt resultat. Kan det vara rimligt att trädet är 13 m högt? Hur kan vi veta om vi mätt rätt? Några grupper bestämde sig för att mäta något som inte var lika högt till exempel en stolpe på klätterställningen eller ett klätterträd. Sedan klättrade de upp och kontrollerade sitt resultat. Jo, det stämde nog trots allt ganska bra konstaterade de.

Det här inlägget postades i Mot nya höjder!. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *