5c, veckobrev 2019-1018

Denna veckan har vi börjat jobba med återberättande texter (se måldokument här på bloggen)  och vi börjar med att eleverna ska kunna formulera öppna och stängda frågor samt förbereda och genomföra en intervju. Eleverna har fått välja mellan olika intervjuämnen, så en del kommer att genomföra intervjuer om ett yrke, några om hur det var när intervjupersonen var yngre och slutligen ska någon ta reda på hur det var när den intervjuade gick i skolan. Intervjun kan redovisas antingen muntligt, inspelat ljud eller filmad och ska vara klar onsdag 6/11 (v45). Vi kommer också att lära oss att planera och skriva en tidningsartikel.

En svensklektion i veckan ägnas åt skrivregler, stavning och ordklasser och med start denna veckan fokuserar vi på stavning och olika stavningsregler. I dag var det ng-ljudet som stod i fokus.

Som gemensam läsläxa har vi boken Kensukes rike, som vi kommer att jobba med ett tag framöver, både hemma och på lektionstid. Uppgifterna eleverna får i läxa i samband med läsningen tränar olika förmågor som läs- och ordförståelse samt skrivförmågan. Jag vill att när eleverna skriver svaren ska de försöka följa grundläggande skrivregler och tänka noga på stavningen.

Nu är vår nya bildlärare Fanny på plats och eleverna har haft sin första bildlektion tillsammans med henne. Vi tackar vår duktiga vikarie Linnéa för hennes insats som vikarierande bildlärare under inledningen av höstterminen. Hon håller på att lämna över och hjälpa Fanny att sätta sig in i arbetsuppgifterna.

Nästa vecka är det dags för kommunens Må bra-vecka och vi kommer att ha fokus på barnkonventionen. Ett separat program för vad som händer under veckan finns på bloggens första sida.

På onsdag är det dags för matteprov på kap 2 om bråk. En del har tyckt att bråkräkning varit lite svårt och därför har alla fått sidor i boken och ett häfte med arbetsblad att träna på. På s 115 i matteboken finns en sammanfattning som visar hur man kan tänka (vi har hoppat över multiplikation- och division med bråk).

Jag kan redan nu informera om att det blir no-prov om kroppen den 5 november och engelskprov den 12/11

Vi har en elev i klassen som är mycket allergisk mot katter och för att minska allergibesvären för eleven  ber jag er tänka på följande: 

  • Ha rena kläder i skolan (utan djurkontakt).     
  • Att ej ta farväl av djuren innan man går till skolan genom att ta upp dem i famnen osv.           
  • Tvätta händerna efter djurkontakt.     

                                                                                                                                                      Läxor mm till vecka 43

Måndag 21/10
Idrott 
inne

Tisdag 22/10

Onsdag 23/10
Sv: 
Läsa kap 3 + 4 och göra uppgifterna till. 
     1.Vem av karaktärerna (personerna) i boken skulle du vilja ha som kamrat? Motivera!         2. Sammanfatta på max en sida vad du läst hittills. Tänk på meningsbyggnad, 
         skiljetecken och stavning.

Torsdag 24/10
Idrott
inne
Eng: Chapter 8, “Blackmail” Läsa och översätta. 
Ma: Prov kap 2 bråk

Fredag 25/10

Planerade aktiviteter

Vecka 43                              Må bra-vecka
Vecka 44                              Höstlov
5 november                         No-prov om kroppen och sinnen
6 november                         Uttagning till Vi i femman
7 november                         Show Klöxhult 40 år
12 november                       Eng-prov
20 november                      Konsert; En samisk saga i Folkets Hus
4 december                         Studiedag
13 december                       Luciafirande
19 december                       Terminsavslutning

Det här inlägget postades i 5c veckobrev. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *