6a, veckobrev 210507

Under veckan som gått har vi arbetat vidare med våra jämförande faktatexter i svenska. Eleverna har fått skriva en text i par eller grupper om tre och sedan även varsin enskild text. Det var sista lektionen att skriva klart idag och de flesta är färdiga och har delat texten med mig, men några enstaka har lite grann kvar och får göra det sista hemma eller på skolans val. I nästa vecka startar vi upp den muntliga delen av samma arbetsområde och då ska eleverna tänka sig att de är programledare för ett konsumentprogram för barn. Deras uppgift är att jämföra två produkter med varandra och visa tittarna vilken av dem som är bäst. De får själva välja vilka produkter de vill jämföra. Det kan vara allt ifrån två olika blyertspennor, äppelsorter, skolväskor, fotbollar, spel, skor, reflexer, maträtter eller något annat som de själva kommer på. De ska motivera varför de valt att jämföra produkterna, beskriva dem så noga som möjligt och planera vilket sorts test de vill utföra samt hur de ska dokumentera sitt test. Det hela avslutas med en muntlig redovisning av arbetet. Det ska bli kul att se vad de hittar på för undersökningar!

I torsdags firade vi att klassen är färdiga med alla bedömningsproven med en fika. Det uppskattades av klassen!

Jag har skickat ut ett mail till er föräldrar angående terminens utvecklingssamtal och vill att ni återkommer till mig senast den 10/5 med svar om hur ni vill genomföra dem eller om ni önskar avstå. Jag har redan fått väldig många svar, men passar på att påminna er som inte hunnit svara än här.

Eftersom det är kort vecka nästa vecka bifogar jag även läxor mm för vecka 20 om man vill passa på att göra dem i förväg. Det kan hända att det tillkommer någon mer nästa vecka då jag inte kollat med alla övriga lärare hur det ser ut.

Läxor mm till vecka 19

Måndag 10/5 Svar ang önskemål om utv samtal.
Tisdag 11/5
Onsdag 12/5 Pulspass (ute)

 

Ma – s. 90-91 i 6A-boken ”Vi övar” (uppgifterna görs i det vanliga mattehäftet)

 

Sv – gör klart den jämförande faktatexten

 

Torsdag 13/5 Kristi Himmelfärdsdag

 

Fredag 14/5 Lovdag

 

 

Läxor mm till vecka 20

 

Måndag 17/5 Träslöjd – utvärdering klar
Inspelning av sång skolavslutning (Klara, Majken, Freja)
Tisdag 18/5 NO – begrepp (se nedan)

Vaccination HPV

Onsdag 19/5 Pulspass (ute)

Musik – skrivit två rader till melodin i Sommarhiten (Teams)

 

Torsdag 20/5 Elevråd kl 10.00

 

Fredag 21/5 Ma – s.110-111 i 6a-boken ”Vad har jag lärt mig?” (uppg görs i vanliga mattehäftet)

 

Språkval:

Tyska – glosor (se nedan)

Sp – siffrorna 0-100

Fr – s. 80 + glosor på s.116


No-begrepp till tisdag 18/5

 Centripetalkraft – en kraft som riktas in mot mitten i en cirkelrörelse (gör så att föremålets rörelse böjer av i en båge istället för att fortsätta rakt fram)

Motkraft – en kraft som motverkar en annan kraft

Stödyta – den yta som finns under/mellan de yttersta punkterna som föremålet stöder sig på (ex en stol – den yta som finns mellan de fyra stolsbenen)

Tyngdpunkt – den punkt som finns mitt i föremålets massa

Friktionskraft – kraften mellan två ytor som ”gnids” mot varandra

Kontaktyta – den yta som har kontakt med underlaget

Luftmotstånd – friktionskraft mellan ett föremål och luften runt omkring

Vakuum – tomrum (fritt från luft)

 

 

Läxa i tyska till fredag 21/5:

 

Läxa i tyska till fredagen 21/5 är glosor /uttryck till stycket 12: Die Uhr = klockan

  1. Die Uhr                                          klockan
  2. Wieviel Uhr ist es?                          Hur mycket är klockan?
  3. Wie spät  ist es?                             Hur mycket är klockan? (egentligen: Hur sent är det?)
  4. Es ist acht Uhr                                Klockan/ Den är åtta (jämför med engelskan: It is eight o´clock)
  5. Es ist halb zwölf                              Klockan/ Den är halv tolv
  6. Es ist Viertel vor vier                       Klockan / Den är kvart i fyra
  7. Es ist Viertel nach fünf                    Klockan/ Den är kvart över fem
  8. Um sieben Uhr                               Klockan sju (svarar på frågan WANN? = När?

Planerade aktiviteter

14 maj Lovdag
18 maj Vaccination
11 juni Skolavslutning

 

Det här inlägget postades i 6a veckobrev. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *