4a, Veckans info 220603

Veckorna flyger förbi så här i slutet av terminen och nu är det bara en vecka kvar i åk 4! Den här veckan har vi tackat av vår student Cattis, som varit mycket uppskattad i klassen.  Vi har jobbat en del med studieteknik på olika sätt, dels genom att skriva en gemensam tankekarta i NO och dels genom att prova på att föra anteckningar när vi lyssnar på en berättelse om en historisk person.

I svenska håller vi nu på att avsluta vår stavningsträning och vi har börjat lyssna på en radioberättelse i tio delar, Agnes Cecilia – en sällsam historia av Maria Gripe.

I onsdags hade vi en utedag som handlade om biologisk mångfald. Vi hade tur med vädret under hela förmiddagen, men vid lunchtid började det regna. Klassen var fantastiskt duktiga som vanligt. Vi vandrade ut till Paradiset på morgonen och efter ca en halvtimmes promenad var vi framme. Efter en gemensam samling delades klassen in i två grupper och den ena gruppen fick tillsammans med naturpedagog Jenny Ivarsson håva insekter både i dammen och i buskagen på land. De hittade flera olika arter som de sedan studerade i luppar och Jenny berättade lite mer om dem. Den andra gruppen tittade på bilder av olika fåglar, fjärilar och växter. De fick välja en bild som de ville måla av, samtidigt som de studerade detaljerna och även lyssnade på olika fågelläten. Sedan bytte grupperna plats. Efter lunchen avslutade vi med en gemensam lek, där vi samtidigt lärde oss namnen på några olika träd som fanns i närheten. Vi promenerade tillbaka till skolan och hade vår sista lektion i klassrummet. Alla var ganska trötta efter utflykten, så vi tog det lugnt, ritade lite och lyssnade vidare på några avsnitt av Agnes Cecilia.

Detta bildspel kräver JavaScript.

I går var några elever på Linnéskolan och tävlade i kommunmästerskapen i friidrott. De hade en jättebra dag och tog även med sig några medaljer hem. Klassen lyckades också vinna i den avslutande stafetten, så nu har vi en fin pokal i klassrummet. Det var roligt att höra dem berätta om dagen och det var några fler i klassen som blev sugna på att delta nästa år. Vi som var kvar i skolan hade en mysig förmiddag tillsammans när vi tittade på Bröderna Lejonhjärta och spelade lite spel mm.

Nästa vecka har vi en gemensam aktivitetsdag för alla fyror på tisdagen. Vi ska gemensamt gå till Arnolds park där vi eleverna kommer få lite olika uppdrag i form av “Bäst i test”. De får ta med sig en fika den dagen. Det är också bra om man kan ha med sig ett sittunderlag och som vanligt är det kläder efter väder som gäller. Till lunch grillar vi korv som vi får med oss från skolan. Vi går tillbaka till skolan efter lunch. Så på eftermiddagen har eleverna idrott med Micke, men de behöver inte ha ombyte med sig den dagen.

På onsdag blir det en del lektioner som vanligt då vi ska avsluta det sista arbetet i ämnena, vi ska bland annat göra ett avslutande test på “Årstider i naturen”, men vi kommer även att städa i bänkarna, samla in böcker och göra någon rolig aktivitet. Det blir också min sista dag med klassen den här terminen, då jag kommer att vara ledig torsdag-fredag. Veckan därpå är jag tillbaka på skolan igen, så ett avslutande infobrev för terminen kommer på bloggen då.

Måndag 6/6
Sveriges nationaldag

Tisdag 7/6
Idrott (ej ombyte)
Aktivitetsdag åk 4 – Arnolds park – ta med bra kläder, sittunderlag, fika

Onsdag 8/6
NO – läs på tankekarta om årstiderna i naturen (Vad man ska kunna står nedan)
Sv – Fantasyberättelsen lämnas in (de som ej skrivit färdigt redan)

Torsdag 9/6
Idrott
Cissi ledig – vik Jonathan/Katta

Fredag 9/6
Skolavslutning 8.00-11.00
Cissi ledig – vik Patrik

Årstider i naturen – mål:

* veta varför lövträden fäller sina blad, men inte barrträden.

* veta varför löven ändrar färg.

* kunna förklara vad som händer med löven på marken.

* kunna ge exempel på hur några olika frön sprids.

* kunna förklara varför en del fåglar flyttar.

* kunna ge exempel på hur olika djur hittar mat på vintern.

* kunna ge exempel på hur olika växter klarar vintern.

* kunna förklara hur olika djur kan hålla sig varma i kylan.

* kunna namnen på några vanliga blommor.

* kunna namnen på några fåglar i din närhet.

* kunna förklara vad pollinering är och ge exempel på pollinerare.

* kunna förklara hur växterna får sin energi så att de kan växa (fotosyntes)

* kunna berätta hur en insekt utvecklas från ägg till färdig insekt.

Det här inlägget postades i 6a Veckans info. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *