På onsdag är det dags för prov på kapitlet Skogen i no. Inför provet har klassen övat två lektioner, två stenciler (Har du koll på skogen? och hur säkra de är på kapitlets må)l. Vi kommer öva en lektion till tillsammans här i skolan på måndag. Vill man repetera kan man träna på de här två stencilerna eller s 21 där det finns viktiga begrepp, arter och sammanfattande frågor på kapitlet. Kan man stencilerna och s 21 så kan man kapitlet, men om man är osäker på något kan man läsa mer om just det .
För de elever som vill lyssna på läroböckerna hemma som ett komplement till att läsa finns Inläsningstjänst där man kan hitta samtliga våra läromedel. Ni hittar dit via https://www.inlasningstjanst.se/. För att komma åt läromedlen gör ni enligt följande:
1. Klicka på Logga in.
2. Klicka på Skolfederation.
3. Bläddra ner till Älmhults kommun och klicka där.
4. Logga in med skoldatorns användarnamn och lösenord.
5. Klicka på Inlästa läromedel och lättläst och sedan på Bokhylla.
6. Sedan hittar ni de böcker jag laddat upp till eleverna. Hittills finns där bara No-boken, men fler kommer.
Idrottslärare Micke hälsar att från och med nästa vecka är det idrott inomhus. Samma rutiner som tidigare gäller kring ombyte, dvs eleverna kommer till skolan ombytta samt duschar/byter om efter lektionen.
I tisdags hade vi en heldag på Ikea Museum. Efter att vi fått en guidning över hur Sverige kunde se ut från ca 1850-talet till nu fick eleverna prova på att vara produktutvecklare i museets makerverkstad. I grupper om tre fick de uppgift att designa en möbel till en trång hall. Möbeln skulle ha så många funktioner som möjligt samtidigt som den skulle vara byggd av så miljövänligt material som möjligt. Steg ett i processen var att rita skisser på sina möbler och här ser ni exempel på fyra stycken. De visar en kombinerad stol med klädhängare och skoställ, en pall med lådor och belysning, en stol med förvaring och en kombinerad vägghylla och sittplats.
Efter att skisserna var klara startade ett intensivt arbete med att bygga prototyper med hjälp av det material som fanns i rummet.
Efter cirka 80 minuters kreativt kaos visades prototyperna upp och eleverna fick berätta vad de skapat, vilka olika funktioner möbeln hade samt vilka material de använt. Här är resultaten:
Läxor mm till v 39:
Måndag 27/9:
Tisdag 28/9:
Idrott inomhus
Onsdag 29/9:
No-prov ”Skogen”
Läsläxa s 110 – 139 + uppgifter
Torsdag 30/9:
Idrott inomhus
Fredag 1/10:
Mattepapper (Träna multiplikation 5, 7, 10)
Planerade aktiviteter mm | |
Tisdag 5/10 | Skolfotografering |
Vecka 41-47 | Simning måndag och onsdag fm |
Vecka 44 | Höstlov |
Torsdag 18/11 | Studiedag |
Onsdag 1/12 | Besök på Vetenskapskapshuset i Markaryd |