Hej!
Ibland vill inte tekniken som vi. Vi trodde att problemet med att prenumeranterna på bloggen inte får mail vid uppdatering var löst, men tyvärr inte. Vi jobbar med det och tror att det ska vara fixat i början på nästa vecka.
Barnen har nu fått sina skåp och skåpnycklar så de kan låsa in värdeföremål och annat.
Läxhjälpen har åter startat igång och det finns möjlighet för eleverna i klass 5 b att gå dit på måndagar kl 14.15 – 15.15. Samling i pluggsalen (gamla cafeterian).
Nu har vi påbörjat vårt första arbetsområde i engelska (se måldokument på bloggen för mer info) och alla elever har fått en ny bok, Magic! 5. Precis som förra året finns alla bokens texter och även en hel del övningar på www.studentlitteratur.se där eleverna loggar in med samma användarnamn och lösenord som förra terminen. Alla elever har varit inloggade på sidan under en lektion den här veckan, så vi har kollat att allt fungerar och vi har även aktiverat den nya boken på deras sida. Cissi har bett alla elever att skriva upp sina inloggningsuppgifter i sin loggkalender. Nytt för i år är att alla elever även ska ansluta sig till sitt klassrum på webbsidan. De flesta har redan gjort det under lektionen, men när Cissi gick in och kollade klasserna på min sida såg hon att några glömt att lägga in koden. Gör då så här: Klicka på den lilla gubben längst upp i högra hörnet (vid deras namn). I menyn klickar de sedan på ”gå med som elev i ett klassrum” och skriver in koden för klassen, FJ-XF.
Cissi kommer att lägga in en del läxor under ”klassens uppdrag” på webben. Det kan t ex vara att lyssna på texten ett antal gånger och/eller göra några av övningarna som hör till kapitlet, men ibland kommer hon även att länka till andra websidor med övningar. Det första uppdraget har redan lagts ut som läxa till vecka 36. Repetera gärna läxan vid ett par tillfällen under veckan. Om ni har några frågor eller om något inte fungerar får ni gärna höra av er till: cecilia.winlund@almhult.se
I matten fokuserar vi som jag skrev i förra veckobrevet på stora tal, men vi har också jobbat med temperatur, termometer och medelvärde. Detta behandlas egentligen i bokens sista kapitel för terminen, men nu har vi satt en termometer på utsidan av vårt fönster, så temperaturen ska avläsas varje skoldag och sedan ska det räknas medelvärde för varje vecka. Det är veckans partymyror som ansvarar för detta och i slutet på terminen kommer sedan alla elever att redovisa resultaten med hjälp av olika diagram. Jag och barnen tycker det är ett bättre sätt att lära sig om temperatur, medelvärde, tabeller och diagram än att räkna i en bok.
I morgon, lördag den 3 september, är det avslutning på Älmhults bibliotek kl 10.00 för alla deltagare som har varit med och läst under sommaren. Barnen som har läst minst fem sommarlovsböcker har fått varsin talong som berättigar till en prisbok.
Vecka 35
Måndag:
Tisdag: Fotografering
Onsdag: Sv – Läsläxa s 57 – 108 + uppgifter
So – Kunna viss fakta om Norden (papper)
Torsdag: Ma – Divisionsuppgifter med ”nollor på slutet” (Två sidor)
Fredag: Eng – Klassuppdrag i engelska på studentlitteratur.se
Redan inplanerade aktiviteter:
6 september: Fotografering
14 september: Skoljoggen
22 september: Wanås slott
26 september: Studiedag
27 september: Föräldramöte
9 november: Uttagning till Vi i femman
V 40 – 41: Simning en lektion
Mvh
Anette