Vi avslutade detta område med moonwalk. För vad behövs egentligen i rymden? Fungerar allt i rymden? Vad är bra att ha? Vad är nödvändigt? Eleverna fick både enskilt och i grupp fundera träna på att argumentera för sina tankar. Det gjorde de genom att använda sina kunskaper, men även genom att förhandla och kompromissa.
Tänk er att ni gör en resa till månen för att besöka en bas där. Olyckligtvis kraschlandar ni 150 km från basen och endast en liten del av utrustningen klarade kraschen. Hur ska man planera en tur till fots till månbasen, allt över en okänd terräng? Turen kommer att ta 3 – 4 dagar och man kan inte bära med sig allt. Tar man med sig för mycket packning, medför det att det tar längre tid att förflytta sig.
Eleverna fick sedan rangordna sitt val genom att använda mentimeter. Eleverna fick ge olika poäng till de olika sakerna, allt beroende på vad man ansåg vara viktigast. Resultatet kunde de följa direkt via whiteboardtavlan i klassrummet. Det var inte helt lätt att lägga in siffrorna rätt och det uppstod lite förvirring ibland.
https://www.mentimeter.com/s/a54ca23eea2bf38e4e0d719629437291/7c21d4a2a998
Allt avslutades sedan med att göra en jämförelse med hur några ingenjörer från NASA hade rankat de olika sakerna.