Under veckan som gått har vi arbetat vidare med våra jämförande faktatexter i svenska. Eleverna har fått skriva en text i par eller grupper om tre och sedan även varsin enskild text. Det var sista lektionen att skriva klart idag och de flesta är färdiga och har delat texten med mig, men några enstaka har lite grann kvar och får göra det sista hemma eller på skolans val. I nästa vecka startar vi upp den muntliga delen av samma arbetsområde och då ska eleverna tänka sig att de är programledare för ett konsumentprogram för barn. Deras uppgift är att jämföra två produkter med varandra och visa tittarna vilken av dem som är bäst. De får själva välja vilka produkter de vill jämföra. Det kan vara allt ifrån två olika blyertspennor, äppelsorter, skolväskor, fotbollar, spel, skor, reflexer, maträtter eller något annat som de själva kommer på. De ska motivera varför de valt att jämföra produkterna, beskriva dem så noga som möjligt och planera vilket sorts test de vill utföra samt hur de ska dokumentera sitt test. Det hela avslutas med en muntlig redovisning av arbetet. Det ska bli kul att se vad de hittar på för undersökningar!
I torsdags firade vi att klassen är färdiga med alla bedömningsproven med en fika. Det uppskattades av klassen!
Jag har skickat ut ett mail till er föräldrar angående terminens utvecklingssamtal och vill att ni återkommer till mig senast den 10/5 med svar om hur ni vill genomföra dem eller om ni önskar avstå. Jag har redan fått väldig många svar, men passar på att påminna er som inte hunnit svara än här.
Eftersom det är kort vecka nästa vecka bifogar jag även läxor mm för vecka 20 om man vill passa på att göra dem i förväg. Det kan hända att det tillkommer någon mer nästa vecka då jag inte kollat med alla övriga lärare hur det ser ut.
Läxor mm till vecka 19
Måndag 10/5 | Svar ang önskemål om utv samtal. |
Tisdag 11/5 | |
Onsdag 12/5 | Pulspass (ute)
Ma – s. 90-91 i 6A-boken ”Vi övar” (uppgifterna görs i det vanliga mattehäftet)
Sv – gör klart den jämförande faktatexten
|
Torsdag 13/5 | Kristi Himmelfärdsdag
|
Fredag 14/5 | Lovdag
|
Läxor mm till vecka 20
Måndag 17/5 | Träslöjd – utvärdering klar Inspelning av sång skolavslutning (Klara, Majken, Freja) |
Tisdag 18/5 | NO – begrepp (se nedan)
Vaccination HPV |
Onsdag 19/5 | Pulspass (ute)
Musik – skrivit två rader till melodin i Sommarhiten (Teams)
|
Torsdag 20/5 | Elevråd kl 10.00
|
Fredag 21/5 | Ma – s.110-111 i 6a-boken ”Vad har jag lärt mig?” (uppg görs i vanliga mattehäftet)
Språkval: Tyska – glosor (se nedan) Sp – siffrorna 0-100 Fr – s. 80 + glosor på s.116 |
No-begrepp till tisdag 18/5
Centripetalkraft – en kraft som riktas in mot mitten i en cirkelrörelse (gör så att föremålets rörelse böjer av i en båge istället för att fortsätta rakt fram)
Motkraft – en kraft som motverkar en annan kraft
Stödyta – den yta som finns under/mellan de yttersta punkterna som föremålet stöder sig på (ex en stol – den yta som finns mellan de fyra stolsbenen)
Tyngdpunkt – den punkt som finns mitt i föremålets massa
Friktionskraft – kraften mellan två ytor som ”gnids” mot varandra
Kontaktyta – den yta som har kontakt med underlaget
Luftmotstånd – friktionskraft mellan ett föremål och luften runt omkring
Vakuum – tomrum (fritt från luft)
Läxa i tyska till fredag 21/5:
Läxa i tyska till fredagen 21/5 är glosor /uttryck till stycket 12: Die Uhr = klockan
- Die Uhr klockan
- Wieviel Uhr ist es? Hur mycket är klockan?
- Wie spät ist es? Hur mycket är klockan? (egentligen: Hur sent är det?)
- Es ist acht Uhr Klockan/ Den är åtta (jämför med engelskan: It is eight o´clock)
- Es ist halb zwölf Klockan/ Den är halv tolv
- Es ist Viertel vor vier Klockan / Den är kvart i fyra
- Es ist Viertel nach fünf Klockan/ Den är kvart över fem
- Um sieben Uhr Klockan sju (svarar på frågan WANN? = När?
Planerade aktiviteter
14 maj | Lovdag |
18 maj | Vaccination |
11 juni | Skolavslutning |