4b, Newtons vagga

Nästa uppgift vara att fundera över Newtons vagga. Tre olika grupper fick göra var sin Newtons vagga. Varje grupp fick olika förutsättningar. En grupp hade glaskulor, en grupp innebandybollar medan sista gruppen fick biljardklot. Vad skulle resultatet bli? Vilket skulle ge bäst resultat? Hade det någon betydelse hur man placerade bollarna? Många frågor var det som väcktes.

Eleverna började med att tejpa/knyta fast snöre på respektive boll/kula/klot. När två bollar var färdiga, tejpades dessa på bordskanten. Snabbt kunde man konstatera att det gällde att både vara lätt på handen, samtidigt som man skulle försöka släppa så rakt som möjligt. Minsta lilla träff lite på kanten medförde att svängningen blev sned.

Därefter placerade de dit den sista bollen/kulan/klotet. Nu funderades det över vad som skulle ske och varför just så? Flera olika tankar och funderingar kom man fram till. När de sedan genomförde experimentet såg de hur kraft och motkraft påverkade respektive boll/kula/klot. Detta gav tillfälle till att fundera över vad som skulle ske om man hade fler bollar/kulor/klot. Dessutom diskuterades begreppen aktionskraft och reaktionskraft.

 

Det här inlägget postades i Mot nya höjder!. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.