5a, Veckans info 230203

Klassföräldrarna har bett mig informera om att klassen nu startar försäljning av kakor/godis via Kakservice för att få in mer pengar till klasskassan. Försäljningen startar nu och pågår t.o.m 12/3. Förhoppningsvis vill alla bidra till försäljningen! Mer info och kataloger har delats ut till alla elever i skolan idag och ska ligga i läxmappen eller väskan.

Vårt besök på Ikea museum i tisdags var mycket lyckat! Klassen skötte sig utmärkt och fick beröm av museipedagogerna Karin och Sara. Klassen lyssnade på instruktionerna, visade respekt för varandra och samarbetade väldigt bra! Vi undersökte vilka föremål som idag tillverkas av plast, men förr i tiden gjordes av andra material. Sedan diskuterades plastens för- och nackdelar och vi fick också veta lite mer om LED-belysning. Efter lunch var det dags att skapa. Uppgiften var att tillverka en prototyp av en lampa som skulle ha flera olika funktioner, förutom att ge ljus. Klassen delades in i grupper om tre eller fyra elever och fick sedan diskutera idéer och skissa. Sedan var det dags att börja bygga. Vilken kreativitet det blev! Innan det var dags att gå hem fick alla grupperna redovisa för varandra genom att via upp sin prototyp och berätta om de olika funktionerna.

Detta bildspel kräver JavaScript.

I vanlig ordning hade vi boksamtal i torsdags, där eleverna den här gången fick diskutera frågorna i läsloggen parvis. Alla elever hade vad jag vet läst själva texten (kapitlen i boken) och kunde delta i diskussionen på ett bra sätt, men flera elever hade inte med sig sin läslogg eller hade inte skrivit ner svaren i den. Det är mycket viktigt att alla har gjort det för att man ska kunna delge varandra sina tankar i diskussionerna på ett bra sätt. Har man inte reflekterat över frågorna själv innan själva boksamtalet så blir det inte lika bra diskussioner. Läsloggen kommer att samlas in i slutet av arbetsområdet och ingå som en del i bedömningen (se tidigare måldokument) i svenska. I slutet av lektionen fick eleverna göra en personbeskrivning av huvudpersonen i boken, och då engagerade sig alla på ett väldigt bra sätt och hade många kloka tankar och reflektioner. Det märks då att de har bra koll på innehållet och handlingen, vilket är mycket positivt!

Under veckans NO-lektioner har vi repeterat elektricitet och skrivit gemensamma anteckningar, men vi har även arbetat vidare med tekniken och våra ansikten med rörliga ögon samt sprattelgubbarna.

Nästa vecka kommer några hinna påbörja nästa teknikarbete som handlar om att göra rörliga djurmodeller. Djuren ska antingen kunna vrida sitt huvud, kunna öppna och stänga munnen eller sträcka ut tungan. Eleverna behöver då ha med sig en ursköljd mjölkförpackning eller liknande till själva djurkroppen.

Då läxhjälpen på onsdagarna har blivit väldigt populär och många elever kommer dit, så kommer jag från med nästa vecka att stärka upp bemanningen där. Vi kommer att öppna upp mellan våra klassrum i 4a och 5a för att få bättre plats.

Idag har det verkligen varit full aktivitet ute i snön på rasten. Några roade sig med att rulla denna lilla snöboll!

Till sist gratulerar vi våra kompisar i 5C som gick vidare i Vi i femman och önskar dem stort lycka till. Vi kommer att hålla tummarna för fullt den 20 mars då de tävlar i direktsändning i P4 Kronoberg!

Läxor mm vecka 6
Ta med en ursköljd mjölkförpackning eller liknande.

Måndag 6/2
Läxhjälp 14.15

Tisdag 7/2

Idrott

Onsdag 8/2

Torsdag 9/2
Sv:  Läsläxa Kensukes rike (kap 8-9) + frågor i läsloggen.
Ma: kopieringsunderlag 10a/11b (välj en av sidorna)
 
Fredag 3/2
Ma: gör klart förra veckans uppslag (s.42-43, 46-47)
Eng: Meningar med There is/there are
SO: Frågorna på s. 59
Idrott

Kommande aktiviteter mm
v 7                     Matteprov kap 1
v 8                     Sportlov
24/2                  Skolinspektionens enkät för vårdnadshavare – sista dagen
10/3                  Studiedag
13/3                   Besök av Maker tour – Mot nya höjder
v 14                   Påsklov
v 17                   Upplevelsedag i Råshult
19/5                  Lovdag
31/5                  Vetenskapshuset, Markaryd
5/6                    Lovdag
16/6                  Skolavslutning

 

 

 

 

Det här inlägget postades i 6a Veckans info. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *