6b, Veckans info 20230825

Första vecka är nu avklarad! De längre dagarna, sena luncherna och flera långa lektioner efter varandra kan ibland upplevas kämpiga, men alla arbetar på riktigt flitigt.

I onsdags hade klassen sin första bildlektion. Fanny berättade för dem att de ska arbeta med ”Enpunktsperspektiv”. Uppgiften de har fått är följande:
Du ska rita en ” egen” stad.
Du får fritt fantisera hur du vill att din nya stad kommer att se ut och även färgläggning/skuggningen är helt upp till dig.
TÄNK PÅ att allt ska vara i rätt perspektiv när ni ritar. Om man följer klippet från youtube är det E-nivå. Genom att lägga till flera detaljer, i rätt perspektiv, ökar möjligheten att nå ett högre betyg. Inlämning; onsdag 27 september.

Nu har alla haft sin första hemkunskapslektion, antingen med Albin eller Nora (vikarie). Det första arbetsområdet är ”Privatekonomi och konsumtion. Mer information finns här nedan:

Download (DOCX, 28KB)

Veckans SKVAR handlade om värden, normer, makt och hbtq. Vi pratade om vad som står i Skollagen, Läroplanen och tittade även på ett klipp om detta. Detta är något som vi även har diskuterat och pratat vidare om på so-lektionerna.

Idag hade jag önskat att jag hade spelat in dem! Jag blev så imponerad av dem när de i grupper samtalade om veckas läsläxa. Alla var aktiva. De redovisade sina svar och ställde relevanta frågor. Dessutom fick de en uppgift som de skulle genomföra tillsammans i gruppen och även denna genomförde de mycket bra. Tiden bara rann iväg!
Jag har även hunnit läsa igenom vad alla skrivit i sina läsloggar och även här syns en positiv utveckling!

Måndagen den 4 september är det dags för simning. Under förmiddagen cyklar klassen gemensamt till Haganässkolan och kommer tillbaka till Klöxhulsskolan innan lunch. Därför behöver de ha med sig både cykel och cykelhjälm den dagen. Om någon elev behöver låna cykel från skolan, behöver ni meddela mig detta så snart som möjligt eftersom skolan har ett begränsat antal cyklar att låna ut.

Camilla & Axel

 Läxor mm v. 35
Måndag 28/8
Ta med personblad, cykla/gå-lapp, läsbingo samt klädd eng-bok
Idrott – ute
Musik

Tisdag 29/8
Spanska – glosträning på datorn
Läxhjälp kl 13.50-14.50 (ej obligatorisk)

Onsdag 30/8
So – begrepp i anteckningsboken (se nedan)
Idrott – ute

Torsdag 31/8
Hemkunskap
Läxhjälp kl 13.35-14.35 (ej obligatorisk)
Extra

Fredag 1/9
Sv – läsläxa ”Djupgraven” s. 39–79, samt svara på tillhörande frågor i läsloggen (se nedan)
Tyska – ordlista kap 2

Kommande aktiviteter mm

4/9                 Simning (cykel, hjälm, badkläder)
14/9               Skoljoggen
19/9               Prov – Rymden
20/9               Besök av Makerbussen
22/9               Prov – Ma, kap 1 ”De fyra räknesätten, algebra och funktioner”
27/9               Inlämning ”Enpunktsperspektiv”
Vecka 39        Skolfotografering (tisdag-torsdag)
29/9               Studiedag
Vecka 44        Läslov
Vecka 45-49   Muntliga nationella prov i ma, sv, eng
21/11             Studiedag

Läsläxa 2

Läs sidorna 39 – 79. Vänta inte till sista dagen med läsningen utan se till att sprida ut läsningen under veckan.

Svara på följande frågor i din läslogg:

  1. Förklara följande ord; tonfall, aktertampen, farleden, lanternorna, brokista, kutryggig, bister min.
  2. I kapitel 6 använder författaren alla fem sinnena för att ge liv åt texten. Ge minst två exempel på det.
  3. ”Det finns bara en enda familjebild med mig som baby”, berättar Tuva. Hur många bilder har du av dig när du var liten? Säger påståendet något om Tuvas familj?
  4. Vi får veta att Tuva har ärr på halsen. Vad kan ha hänt? Varför får vi inte veta?
  5. Hur beskriver sig Tuva själv när hon speglar sig i fönsterglaset?
  6. Hur påverkas skolan av att Axel är borta? Vad tror du kan ha hänt honom? Tror du han kommer dyka upp oskadd?
  7. Tuva känner en enorm lättnad när Rasmus frågar om hon också ”såg dem”. Vad menar Rasmus med ”dem”? Varför blir Tuva så lättad?
  8. Tuva saktar in så att hon inte ska komma samtidigt som Rasmus till klassrummet. Varför gör hon det? Vad säger det om hennes syn på sig själv?
  9. Varför blir Tuva rädd när Bellman går ut i vattnet? Vad tror hon kan hända?
  10. Vad är det som gör att havet till slut lugnar sig?

So-begrepp
Lagar något som står i Sveriges lagbok, Sveriges Rikes Lag. Dem som bryter mot en lag gör något brottsligt och kan dömas till straff. En lag är en regel, som Sveriges riksdag har bestämt.
Grundlagar samhällets viktigaste lagar, som handlar om att skydda våra mänskliga rättigheter och demokratin. Det finns 4 stycken och dessa är extra svåra att ändra eller ta bort.
Regler är oftast något man kommit överens om inom en grupp. Är oftast nedskrivet. Man får inget straff om man bryter mot en regel. Till exempel kan du bli utvisad från en fotbollsmatch för att du har brutit mot en regel – men du kommer inte i fängelse. Dessa regler står inte i lagboken.
Normer är vare sig lagar eller regler. Det är mer som underförstådda regler, som handlar om vad man får och inte får göra i olika situationer för att andra ska tycka att man beter sig ”normalt”.
Brott är något man gör och som enligt lagboken är straffbart.

 

Det här inlägget postades i 6b Veckans info. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *